Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام حسن قائمی، پژوهشگر مهدویت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به بررسی اسناد و شواهد تولد امام عصر(عج) و حیات ایشان پرداخت و اظهار کرد: یکی از سنت هایی است که در امت های پیشین وجود داشته و در خصوص امام زمان(عج) هم جاری است بحث تولد مخفیانه است، مانند جریان غیبت. امام زمان(عج) در عالم رویا به به شیخ صدوق می‌فرمایند درباره من کتابی بنویس که سابقه غیبت را در انبیای پیشین بیان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین کتاب «کمال‌الدین و تمام النعمه»، اشاره می‌شود که بحث غیبت در پیامبران امت‌های گذشته نیز بوده است. همین طور تولد مخفیانه هم در امتهای گذشته بوده است. دو تن از انبیای اولوالعزم ما مثل حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) تولدشان مانند امام زمان(عج) در خفا صورت گرفته، چراکه دستگاه حکومت نمرود و فرعون با اخباری که از طریق منجمان در اختیار داشتند مبنی بر این که قرار است پیامبری بیاید که حکومت را سرنگون خواهد کرد ، نمرود و فرعون می‌خواستند جلوی تولد این دو پیامبر را بگیرند لذا تولدشان در اختفا صورت گرفت.

وی افزود: عین این شرایط را در زمان امام حسن عسکری(ع) داریم. چون روایات متعدد داریم که مهدی(عج) همان کسی است که حکومت ظالمان را از بین خواهد برد و حق را به جای خود برمی‌گرداند. خلفای بنی عباس هم از این روایات آگاهی داشتند. لذا از دوره امام هادی(ع)، عسکریین(ع) را می‌برند در فضای پادگان. علتی هم که این دو امام در تبعید و تحت نظر بودند، شاخصه اصلیش تولد امام زمان(عج) است. بنی عباس نمی‌خواستند امام زمان(عج) به دنیا بیاید. مرتب قابله‌هایی خانه امام عسکری(ع) را کنترل می‌کردند تا اگر قرار است تولدی صورت بگیرد، اینها بیایند و امام زمان(عج) را از بین ببرند. به همین خاطر تولد امام زمان(عج) یک دفعه اتفاق می‌افتد. امام حسن عسکری(ع) به حکیمه خاتون می‌فرمایند: عمه جان! امشب بمان که پسرم متولد خواهد شد. حکیمه خاتون می‌گوید این فرزند از که متولد می‌شود؟ حضرت می‌فرمایند از نرجس خاتون. حکیمه خاتون می‌بیند نرجس خاتون آثار حاملگی ندارد. تا اینکه امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند عمه جان وعده خدا حتمی است. در نهایت، آرام آرام آثار حاملگی پیدار می‌شود و حضرت به دنیا می‌آیند. لذا یکی از کسانی که نحوه تولد حضرت را گزارش می‌دهد حکیمه خاتون، قابله امام عصر(عج) است.

حجت‌الاسلام قائمی در ادامه اظهار کرد: پس اصل اینکه چرا تولد حضرت در اختفا است به دلیل این که اگر بنی عباس خبردار می‌شدند، حضرت را به شهادت می‌رساندند. قرار هم نیست از اعجاز استفاده شود چراکه در روایت داریم (ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها)، یعنی خداوند ابا دارد از این که امور جزء از طریق اسباب طبیعی خود ایجاد شوند. لذا امور باید از اسباب و علل خودش انجام شود. حالا باید امام حفظ شود، چگونه؟ باید محل تولد ایشان مخفی باشد و دشمنان اطلاع پیدا نکنند.

وی در ادامه گفت: نکته بعد این است که امام حسن عسکری(ع) خیلی از اصحاب را از تولد حضرت مهدی(عج) با خبر می‌کنند و حضرت را به آنها معرفی می‌کند. مثلا احمد بن اسحاق که از بزرگان شیعه است برای پرسیدن سوالی محضر امام می‌رسد. امام حسن عسکری(ع) فرزند خود را به ایشان نشان می‌دهند و ویژگی‌های ایشان را توصیف می‌کنند. همچنین محمد بن عثمان که دومین نائب خاص امام زمان(عج) است، قبلش وکیل امام حسن عسکری(ع) بود. محمد بن عثمان می‌گوید من به همراه 40 نفر از شیعیان نزد امام حسن عسکری(ع) رفتیم و ایشان فرزند خود را به من نشان داد و فرمود این امام و جانشین پس ازمن است. از او اطاعت کنید و فرمان ببرید.

پژوهشگر مهدویت اضافه کرد: نکته دیگر این که یکی از سنت‌های اسلامی، عقیقه برای فرزندی است که تازه متولد شده است. امام حسن عسکری(ع) هم برای امام زمان(عج) عقیقه کردند و فرمودند این عقیقه فرزندم است. یکی دیگر از دلائل وجود امام عصر(عج) سنت نامه نگاری است. طبیعتا شیعیان نامه‌هایی را محضر امام حسن عسکری(عج) می‌فرستادند و امام حسن عسکری(ع) در پاسخ آن نامه‌ها، خبر می‌دادند که برای ما فرزندی به دنیا آمده است. همچنین وقتی بعضی صحابه به نحو خاص محضر امام حسن عسکری(ع) می‌آمدند تا سوالی بپرسند، امام آنها را به حضرت مهدی(عج) ارجاع می‌دادند و می‌فرمودند سوالتان را از پسرم بپرسید.

وی در خصوص ادله کلامی وجود امام زمان(عج) نیز گفت: از طرفی دیگر مبانی کلامی‌ای داریم مبنی بر این که زمین از حجت حق خالی نخواهد بود. دسته دیگری از روایات هم وجود دارد که اسامی ائمه در آنها ذکر شده و برخی از آنها در روایات اهل سنت نیز نقل شده است. این روایات اثبات کننده وجود و حیات امام معصوم در تمام زمان‌ها است.

وی در خصوص دوران زندگانی پنهان امام زمان(عج) نیز خاطر نشان کرد: ما زندگی امام عصر(عج) را به 3 دوره تقسیم می‌کنیم: 5 سال اول که دوره اختفا بود و جز افراد ویژه کسی با امام زمان(عج) در تماس نبود. دوره دوم که دوران غیبت است و دوره سوم، دوران ظهور است. ابوالادیان، پیک امام حسن عسکری(عج) است. امام ایشان را احضار می‌کنند و می‌فرمایند این نامه‌ها را به مدائن ببر، 15 روز دیگر که برمی‌گردی من از دنیا رفته ام. ابوالادیان می‌پرسد امام بعد از شما کیست؟ امام سه نشانه می‌دهد و می‌فرماید کسی که این سه نشانه را داشته باشد امام بعد از من است. اول نشانه این است که بر من نماز بخواند، دوم این که نامه‌ها را از تو بخواهد و سوم این که بگوید در این کیسه‌ها چیست. وقتی ابوالادیان برمی‌گردد می‌بیند امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسیده و همه دارند به جعفر کذاب تبریک امامت می‌گویند. وقتی مردم جمع می‌شوند برای نماز، همین که جعفر می‌خواست تکبیر نماز را بگوید، حضرت مهدی(عج) آمد، جعفر را کنار کشید و فرمود من به نماز بر جنازه پدرم سزاوارترم. نماز که تمام شد، امام زمان(عج) نامه‌ها را از من طلب کردند و خبردادند که داخل کیسه‌ها چیست لذا من یقین کردم که این آقا، امام زمان(عج) است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه‌ای به نام «کرامت»...

بار دیگر دهه کرامت فرارسید، دهه‌ای که از روز نخست ماه ذی‌القعده الحرام و با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و در روز یازدهم این ماه، مطابق با سالروز ولادت فرخنده و مبارک وجود مقدس امام مهربانی‌ها، حضرت اباالحسن الرضا(ع) پایان می‌یابد.

مراسم دهه کرامت یکی از پرطرفدارترین و شیرین‌ترین روزهای سال برای ایرانیان به خصوص عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. این ایام مقارن است با روزهای شعف‌انگیز میلاد دردانه‌های اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از نسل و تبار امام موسی بن جعفر(ع) که ایران میزبان آنان است، به همین جهت در این روزها سراسر ایران اسلامی غرق در شادی، شعف و خوشحالی است.

 «قم»، «شیراز» و «مشهد» سه شهر ویژه در دهه کرامت

اگر نیم‌نگاهی به ایام و مناسبت‌های دهه کرامت در تقویم تاریخ رسمی کشور بیندازیم متوجه می‌شویم این دهه به طور خاص با نام شهرهای «قم»، «شیراز» و «مشهد» پیوند خورده است. نخستین روز از این دهه به خاطر گرامیداشت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) به نام روز «دختران» نامیده شده است.

 این بانوی بزرگوار که در میان شیعیان و دلدادگان خاندان رسالت و امامت(ع) به نام کریمه اهل بیت(ع) مشهور است، در سال 173 هجری قمری و 25 سال پس از تولد مبارک حضرت امام رضا(ع) در شهر مدینه متولد شدند. ایشان به همراه برادر بزرگوارشان حضرت ثامن الحجج(ع) و در میان دیگر فرزندان امام هفتم، حضرت امام موسی بن جعفر(ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و از شایستگی‌های اخلاقی، عرفانی و شخصیتی پرارزشی برخوردار بودند. مادر بزرگوار این بانوی مؤمنه و صالحه، حضرت نجمه خاتون(س) است، یعنی این بانوی مکرمه و حضرت امام رضا(ع) در میان فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) خواهر و برادر تنی بوده و از یک مادر به نام حضرت نجمه خاتون(س) به دنیا آمدند. مرقد مطهر این بانوی کرامت در شهر مقدس قم واقع شده و پس از شهر مقدس مشهد از آن به عنوان دومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نام برده می‌شود.

روز پنجم ماه ذی‌القعده در تقویم تاریخ رسمی کشور و در دهه کرامت به نام روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه و به طور مشخص و خاص روز بزرگداشت «حضرت صالح بن موسی الکاظم(ع)» برادر بزرگوار امام رضا(ع) نام‌گذاری شده که مرقد مطهر این فرزند موسی بن جعفر(ع) در منطقه تجریش در ناحیه شمال شرقی شهر تهران واقع شده است.

روز ششم این ماه هم به نام روز بزرگداشت دیگر برادر بزرگوار امام هشتم(ع) یعنی «حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)» نام‌گذاری شده است. مرقد مطهر این امامزاده بزرگوار در شهر شیراز واقع شده و پس از مشهد مقدس و شهر قم از آن به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نام برده می‌شود.

روز پایانی دهه کرامت یعنی یازدهم ماه ذی‌القعده، سالروز ولادت با سرسعادت ولی‌نعمت ما ایرانیان و هشتمین پیشوای شیعیان جهان، وجود مقدس و مبارک عالم آل محمد(ع) یعنی امام اباالحسن علی بن موسی الرضا(ع) است که مرقد مطهر و نورانی آن حضرت در شهر مقدس مشهد به عنوان نخستین حرم اهل بیت(ع) در ایران و دومین کلانشهر مذهبی جهان شهره عام و خاص در سراسر جهان است.

دهه کرامت میزبان قدوم مبارک برخی از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) است که بارگاه منور آنان در شهرهای قم، تهران، شیراز و مشهد مقدس پذیرای زائران و مجاورانی است که دل در گرو محبت اهل بیت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) دارند و همواره خود را ملزم به زیارت حرم مطهر این عزیزان از خاندان رسالت و امامت می‌دانند.

درج نام «دهه کرامت» در تقویم تاریخ رسمی کشور

درج نام دهه کرامت به عنوان یک مناسبت مهم مذهبی و ملی در تقویم تاریخ رسمی کشور از چنان اهمیتی برخوردار بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور به این مقوله ورود پیدا کردند. به همین دلیل با نیم‌نگاهی به این موضوع، مناسب است تا به دو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور در این زمینه به اختصار اشاره کنیم.

در جلسه شماره 713 کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در روز یکشنبه 16 تیر سال 1398 و با حضور دبیر وقت این شورا و در محل دبیرخانه آن برگزار شد، دبیر این شورا از ارجاع درج نام «دهه کرامت» در تقویم رسمی به شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدرضا عاملی در آن جلسه اینچنین بیان کرده بود: «... با توجه به ارجاع مجلس شورای اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر درج دهه کرامت در تقویم رسمی کشور این موضوع به شورای فرهنگ عمومی ارجاع شده است...».

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ضمن تبریک دهه کرامت ادامه داد: «... دهه کرامت از ابعاد هویت‌بخش ملی برای جامعه اسلامی ایران برخوردار است و با توجه به میلاد امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در این دهه مبارک می‌توان برای آن یک جایگاه همدلی و همراه حول ولایت و امامت قائل بود...». ( منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تاریخ پنـجشنبه ۲۰ تیر سال1398).

همچنین با مراجعه به سوابق مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور درمی‌یابیم در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که در تاریخ 21 بهمن 1399 برگزار شد، ثبت روز اول ماه ذی‌القعده به عنوان «آغاز دهه کرامت» در مناسبت‌های تقویم تاریخ رسمی کشور به تصویب این شورا رسیده است.

بنابراین با تلاش و همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور، نام «دهه کرامت» در مناسبت‌های تقویم تاریخ رسمی کشور قرار گرفت.

 نام «کرامت» برای این دهه از کجا گرفته شد؟

هرچند که ثبت و نام‌گذاری این دهه یعنی از سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در روز نخست ماه ذی‌القعده تا روز یازدهم این ماه که مصادف با سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) است، به نام «دهه کرامت» در تقویم تاریخ رسمی کشور به سرانجام رسید، اما در اینجا مناسب است برای ارتباط موضوع این دهه با کلمه و عنوان «کرامت» به سخن امام هفتم حضرت امام موسی کاظم(ع) خطاب به همسر بزرگوارشان و مادر امام رضا(ع) یعنی حضرت نجمه خاتون(س) پس از ولادت حضرت ثامن الحجج(ع) اشاره کنیم. حضرت موسی بن جعفر(ع) در یک جمله کوتاه و خطاب به مادر بزرگوار امام هشتم(ع)، عطا شدن و به دنیا آمدن وجود مقدس امام هشتم حضرت امام رضا(ع) از دامن این بانوی مؤمنه را «کرامت» الهی به وی می‌دانند.

 به همین جهت و در ادامه این نوشتار، متن عربی و ترجمه فارسی این موضوع را به اختصار از کتاب عیون اخبار الرضا(ع) تألیف شیخ صدوق(ره) بیان می‌کنیم:

«...حدثنی تمیم بن عبدالله بن نعیم القرشی رضی الله عنه قال: حدثنی أبی عن أحمد بن علی الأنصاری عن علی بن میثم عن أبیه قال: سمعت أمی تقول: سمعت نجمه أم الرضا علیه السلام تقول: لما حملت بابنی علی لم اشعر بثقل الحمل وکنت اسمع منامی تسبیحا و تهلیلا و تمجیدا من بطنی فیفزعنی ویهولنی فإذا انتبهت لم اسمع شیئا فلما وضعته وقع الأرض واضعا یدیه علی الأرض رافعا رأسه السماء یحرک شفتیه کأنه یتکلم فدخل إلی أبوه موسی بن جعفر علیه السلام فقال لی: هنیئا لک یا نجمه کرامه ربک (متن عربی عیون أخبار الرضا(ع) - الشیخ الصدوق - ج ٢ - الصفحه ٢٩).

از تمیم قرشی روایت شده است پدر علی بن میثم از قول مادرش می‌گفت: «از مادر حضرت رضا(ع) جناب نجمه چنین شنیدم که می‌فرمود: وقتی فرزندم علی را آبستن بودم، سنگینی حمل را حس نمی‌کردم و در خواب از شکم خود، صدای تسبیح و تمجید و لا اله الّا الله گفتن را می‌شنیدم، این صدا من را به هراس می‌انداخت و وقتی بیدار می‌شدم، چیزی نمی‌شنیدم. وقتی وضع حمل کردم، نوزادم دو دستش را به زمین نهاد، سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌داد، گویی چیزی می‌گفت، پدرش موسی بن جعفر(ع) بر من وارد شدند و فرمودند: نجمه! این «کرامت» الهی که به تو مرحمت فرموده، بر تو مبارک باد. (ترجمه عیون أخبار الرضا(ع) شیخ صدوق / غفاری، علی‌اکبر؛ مستفید، حمیدرضا / جلد: 1 / صفحه: 38).

محمدحسین مروج کاشانی

دیگر خبرها

  • تولد فرزند نقطه عطف زندگی زناشویی است
  • روزنه نور / نگاهی کوتاه به زندگی و فضایل حضرت معصومه(س)
  • دهه‌ای به نام «کرامت»...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (20 اردیبهشت)
  • فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
  • تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی به کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی
  • اکران آنلاین فیلم «عامه‌پسند» با بازی باران کوثری و فاطمه معتمدآریا
  • نکته مهمی که در توقیع امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره شد
  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)